Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jak ugotować brokuły? Podpowiadamy!

Napisane przez

Nigdy wcześniej nie gotowałeś brokułów i chcesz dowiedzieć się, jak najlepiej to zrobić? W tym artykule opisaliśmy, w jaki sposób najlepiej przygotować to warzywo, aby zachować wszystkie zawarte w nim składniki i witaminy. 

Nie każdy wie, jak prawidłowo ugotować brokuły. To zdrowe warzywo często wybierane jest ze względu na dużą zawartość witamin i minerałów. Jest to także świetna opcja dla osób będących na diecie – są niskokaloryczne i zawierają niewielką ilość węglowodanów. Aby zachować wszystkie przydatne właściwości brokułów, należy je odpowiednio przygotować.

Aby ugotowane warzywa były nie tylko smaczne, ale i zdrowe, zdecydowanie zaleca się wykorzystanie świeżych różyczek, a nie mrożonych. Jeśli chodzi o smak, mrożonki praktycznie niczym nie odbiegają od świeżych brokułów, jednak ilość witamin i cennych składników zdecydowanie jest większa w nieprzetworzonym warzywie. 

Jak przygotować brokuły na parze?

Masz ochotę na brokuły? Warzywo to zawiera wiele witamin i minerałów, które są bardzo korzystne dla organizmu. Ponadto jest odpowiednią opcją dla osób chcących zachować zdrową dietę. Poznaj tajniki prawidłowego gotowania brokuła i delektuj się jego pysznym smakiem.

Jeśli chcesz, aby przygotowane warzywa zachowały maksymalną ilość cennych składników odżywczych, gotuj je na parze. Aby to zrobić, nie musisz mieć w domu żadnych specjalnych urządzeń. Możesz skorzystać z sitka i rondla, lub specjalnej tacy, jeśli używasz multicookera. 

  1. Dobrze opłucz brokuły w zimnej wodzie.
  2. Osusz warzywo ręcznikiem papierowym, aby usunąć nadmiar wilgoci. 
  3. Podziel brokuły na mniejsze różyczki. 
  4. Umieść je na sitku lub górnej warstwie parowaru lub multicookera. 
  5. Jeśli gotujesz w multicookerze albo parowarze, ustaw minutnik na 10 minut. 
  6. Gotujesz na kuchence? Odlicz siedem minut od momentu zagotowania wody. 
  7. Po wskazanym czasie sprawdź miękkość brokułów, przekłuwając je widelcem. 
  8. Warzywo jest gotowe, jeśli widelec łatwo je przebił. 
Fot. jacqueline macou/Pixabay

Nie chcesz gotować brokułów na parze? Spróbuj upiec je w piekarniku! 

Brokuł z piekarnika również zachowa swoje właściwości. Możesz także wzbogacić danie o śmietanę i ser np. cheddar. Użyj następujących proporcji:

  • brokuły – 500 g; 
  • śmietana – 100 g; 
  • ser – 150 g; 
  • sól, 
  • pieprz, 
  • przyprawy. 

Brokuły lepiej piec w formie żaroodpornej do piekarnika. Można je lekko natłuścić olejem słonecznikowym lub położyć na papierze do pieczenia. 

  1. Opłucz brokuły w misce lub pod bieżącą wodą. 
  2. Dobrze wysusz i podziel na mniejsze różyczki. 
  3. Włóż brokuła do naczynia żaroodpornego, posól i dopraw. 
  4. Wymieszaj śmietanę z serem i polej nimi brokuły. 
  5. Rozgrzej piekarnik do 200° C. 
  6. Piecz brokuły przez około 15 minut. 
  7. Możesz sprawdzić gotowość warzywa tak jak w poprzednim przypadku, za pomocą widelca lub noża.

Pieczone brokuły są pyszne i zdrowe. Dzięki dodatkom warzywo pozostaje soczyste i nie przesuszone. Wybierz przepis według własnego uznania! 

Klasyczne brokuły gotowane w wodzie

Gotowanie pozostaje najpopularniejszą obróbką cieplną brokułów. Tak przygotowane, mogą być potraktowane jako samodzielne danie lub jako baza pod puree albo zupę. 

  1. Opłucz brokuła.
  2. Pamiętaj, aby podzielić go na mniejsze różyczki. Nie gotuj brokułów w całości, inaczej główka nie ugotuje się dobrze i będzie bez smaku. 
  3. Brokuła zwykle gotuje się w osolonej wodzie. Sól pomaga mikroelementom pozostać w warzywie, ponadto dzięki niej znika nieprzyjemna goryczka. Dlatego gotowanie brokułów należy rozpocząć od dodania soli do wody.
  4. Napełnij duży garnek garnek wodą i poczekaj, aż się zagotuje. 
  5. Posól wodę i dodaj do niej rozdrobnione różyczki brokuła. 
  6. Bardzo ważne jest, aby nie rozgotować warzywa.
  7. Gotuj brokuła we wrzącej wodzie 5 minut. 
  8. Zamrożony produkt gotuj około 10 minut. 

Fot. silviarita/Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *