Artykuł sponsorowany
Temperatury są już coraz wyższe, a to oznacza, że sezon motocyklowy jest tuż za pasem. Najwyższa pora więc wyprowadzić swój jednoślad z garażu i przygotować go do powrotu na szosę.
Jednym z filarów bezpieczeństwa podczas jazdy na motocyklu są w dobrej jakości opony. Po czym rozpoznać, że już pora je wymienić? Podpowiadamy, kiedy jest odpowiedni moment na wymianę opon w motocyklu.
Najlepszym wyznacznikiem tego, że opona jest zużyta i należy ją wymienić, jest bieżnik. Jego stan, a właściwie głębokość jest najlepszym indykatorem tego, czy opona nadaje się jeszcze do użytku. Zbyt płytkie rowki w ogumieniu oznaczają, że jest ono już mocno zużyte i przestaje być bezpieczne użytkowaniu.
Łyse opony nie zapewniają odpowiedniej przyczepności do drogi, przez co zakręty mogą okazać się trudne do wyrobienia, a wszelkie manewry, w tym hamowanie, dużo bardziej wymagające. Jeśli zauważysz, że bieżnik jest już płytki, najwyższa pora wybrać się do wulkanizatora i wymienić opony na nowe.
Mieszanka kauczuku syntetycznego z naturalnym, z której zazwyczaj wykonane są opony motocyklowe, z czasem traci swoją elastyczność i zaczyna się kruszyć. Jeśli zauważysz w oponie jakiekolwiek pęknięcia czy oznaki wykruszania, oznacza to, że jest już stara i nadaje się tylko do wyrzucenia.
Sztywna i łamiąca się opona bardzo łatwo może pęknąć podczas jazdy, co jest niezwykle niebezpieczne, zwłaszcza w przypadku motocykla. Z takimi oponami absolutnie nie możesz rozpocząć sezonu. Jak najszybciej wymień je na nowe, aby już z pierwszymi dniami wiosny móc wyruszyć na przejażdżkę.
Śruby, gwoździe, ostro zakończone odłamki kamieni lub druty wbijają się czasem powierzchnię ogumienia i naruszają jego integralność. Jazda z ciałem obcym wbitym w oponę jest bardzo niebezpieczna, ponieważ gwóźdź wbity w gumę znacząco zwiększa prawdopodobieństwo jej pęknięcia, a nawet wybuchu.
Przebitą oponę można co prawda tymczasowo uratować i załatać, ale i tak prędzej czy później nie unikniesz kupna nowej opony. Łatanie, nawet profesjonalne u wulkanizatora to rozwiązanie tymczasowe, dlatego pamiętaj, aby za bardzo nie testować wytrzymałości podreperowanej opony. Nowe ogumienie doskonałej jakości możesz bez problemu kupić online, na przykład na stronie https://skyseba.pl/opony-motocyklowe.
Jeśli kupujesz używany pojazd, może się zdarzyć, że opony przy nim zamontowane nie będą przystosowane do preferowanych przez Ciebie tras. Konsystencja drogi, po której zamierzasz jeździć swoim motocyklem, ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o wybór opon. Do dróg piaszczystych, półutwardzonych i całkowicie utwardzonych optymalne są zupełnie inne rodzaje opon.
W zależności od tego, jak często korzystasz z jakich szlaków, musisz dobrać opony o odpowiedniej szerokości oraz o właściwej głębokości bieżnika. Bez tych optymalizacji motocykl będzie spalał dużo więcej paliwa, niż to konieczne, a do tego nie będzie mógł przedstawić pełni swoich możliwości. Aby móc wykorzystywać cały potencjał swojego jednośladu, dobierz opony odpowiednie do rodzaju i konsystencji podłoża, na którym planujesz jeździć najczęściej.
Zdj. główne: Robert Laursoo/unsplash.com