KARIERA I FINANSE

Jak otworzyć własny gabinet stomatologiczny?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jak otworzyć własny gabinet stomatologiczny?

Artykuł sponsorowany

Planujesz założenie własnego gabinetu dentystycznego, ale nie wiesz, od czego zacząć? Poniżej przygotowaliśmy garść porad, które ułatwią ci pierwsze kroki.

Aby myśleć o założeniu jakiejkolwiek firmy, trzeba mieć fundusz. Wynajęcie lokalu, który zagwarantuje swobodne warunki do wykonywania zawodu to koszt rzędu kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pamiętaj o dodatkowym wydatku, jakim jest zakup specjalistycznego sprzętu. W koszta tej puli wchodzą m.in. specjalistyczne urządzenia do dezynfekcji, leczenia  maseczki, chusteczki, rękawiczki jednorazowego użytku oraz inne akcesoria,  w które należy się zaopatrzyć w hurtowni stomatologicznej. Jeśli odstrasza Cię wkład, który trzeba włożyć na start, to pamiętaj, że są dofinansowania. Możesz ubiegać się o dotację od Urzędu Pracy, jak i z Funduszy Unijnych.

Wymagania dotyczące prowadzenia gabinetu 

Zakład może założyć zarówno stomatolog, jak i osoba nieposiadająca wykształcenia w tej dziedzinie medycyny, z tym że powinna zadbać o utworzenie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej (NZOZ), a następnie założyć gabinet stomatologiczny.

Kilka warunków, które musi spełnić, to:

  • posiadanie pomieszczeń lub urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom ogólnoprzestrzennym, sanitarnym, instalacyjnym;
  • stosowanie składników zgodnych z ustawą z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych;
  • zapewnienie, aby świadczenia zdrowotne były udzielane wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające potrzeby zdrowotne pacjentów;
  • zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Ponadto lekarz stomatolog, który zdecyduje się prowadzić działalność leczniczą jako grupową praktykę lekarską, składa wniosek zawierający umowę spółki z wyszczególnieniem imion i nazwisk pracowników.

Jeśli myślisz, o założeniu gabinetu powinieneś przeanalizować również to, czy spełniasz inne wytyczne takie, jak to, że:

  • musisz posiadać prawo do wykonywania zawodu;
  • nie możesz być zawieszony ani ograniczony w wykonywaniu określonych czynności medycznych;
  • powinieneś dysponować lokalem, w którym będziesz udzielał świadczeń zdrowotnych;
  • obowiązkowo posiadać opinię od Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Fot.  Tima Miroshnichenko/Pexels

Formy założenia pracowni 

Wyszczególnia się dwa sposoby otwarcia gabinetu dentystycznego poprzez: 

  1. Indywidualną praktykę lekarską zarejestrowaną jako jednoosobowa działalność gospodarcza w CEIDG,
  2. Praktykę grupową założoną przez lekarzy dentystów, którzy dla tych celów zawiązali spółkę cywilną, jawną lub partnerską. 

Zwróć uwagę, że procesy te są czasochłonne, ale w ten sposób ma się stuprocentową pewność, że wszystko jest zgodne z prawem. Ponadto placówki CEIDG znajdziesz w każdej gminie w Polsce.  

Ubezpieczenie jest równie ważne 

Od tego zależy, czy w sytuacji kryzysowej bądź też wypadkowej otrzymasz pieniądze na pokrycie np. szkód. Forma ta obejmuje odpowiedzialność cywilną za szkody na osobie oraz następstwa nieszczęśliwych wypadków. Jeśli zdecydujesz się na ubezpieczenie majątkowe, to ubezpieczyciel wypłaci Ci stosowne odszkodowanie, gdy sprzęt: 

  • zostanie skradziony, 
  • ulegnie uszkodzeniu podczas włamania, 
  • popsuje się na skutek np. zalania lub zwarcia. 

Opodatkowanie 

Po zdecydowaniu się na otworzenie swojego gabinetu lekarz powinien wybrać odpowiednią formę opodatkowania. Wyróżnia się podatki: o charakterze ogólnym (dochód niższy niż 85 528 zł), ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych (roczny przychód nie przekracza 250 tys. euro), z 19-procentowym podatkiem liniowym (w przypadku bardzo wysokich dochodów rocznych) lub kartą podatkową (zryczałtowaną formą rozliczenia z Urzędem Skarbowym). 

Zwolnienie z VAT czy nie? 

Zgodnie z polskim kodeksem usługi świadczone w gabinetach stomatologicznych są zwolnione z opodatkowania VAT. Jest to następstwo art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.  

Nazwa to Twoja wizytówka 

Oprócz formalnych spraw należy też pomyśleć nad nazwą pracowni. Szyld powinien przykuwać wzrok i zachęcać do odwiedzin. Warto, aby nazwa była przyjazne i kojarzyła się z czymś, co nie nie ma złego wydźwięku. Pamiętaj, nie może ona powielać już istniejącej –  wykorzystywanie zarejestrowanej marki jest karalne.    

Fot. Daniel Frank/Pexels

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*