Afiliacja jest specyficzną odmianą marketingu internetowego. Taki model promocji produktów i usług może kojarzyć się przede wszystkim z blogerami i influencerami, choć nie tylko ich dotyczy. Na czym polega marketing afiliacyjny? Wyjaśniamy.
Marketing afiliacyjny (ang. affiliate marketing) określa się również pojęciem marketingu partnerskiego. Jest jedną z technik marketingowych, opierających się na współpracy. W procesie typowym dla tego rodzaju marketingu udział biorą trzy strony:
Niekiedy może pojawić się jeszcze czwarta strona – sieć afiliacyjna, którą jest organizator programu partnerskiego. Pomaga on nawiązywać współpracę pomiędzy reklamodawcami a wydawcami.
Marketing afiliacyjny opiera się na relacjach pomiędzy reklamodawcą (sprzedawcą) a partnerami (wydawcami). Istota jego działania polega na promowaniu produktów i usług, co może się odbywać na różne sposoby. Każdą współpracę szczegółowo omawia regulamin.
Reklama w marketingu afiliacyjnym może przyjąć wiele form, na przykład banera, postu w mediach społecznościowych czy wiadomości e-mail. Jej najważniejszym elementem jest link afiliacyjny, który – po kliknięciu przez użytkownika – prowadzi do strony reklamodawcy. Linki afiliacyjne nie są zwykłymi odnośnikami, tworzy się je w taki sposób, aby można było zidentyfikować, któremu partnerowi trzeba wypłacić wynagrodzenie za promocję.
Tego rodzaju technikę marketingową najczęściej wykorzystuje się do reklamowania branży odzieżowej, obuwniczej, finansowej i ubezpieczeniowej, edukacyjnej, technologicznej czy jubilerskiej. Zaletą afiliacji jest to, że teoretycznie mogą zajmować się nią wszyscy, nawet osoby bez doświadczenia, które nie prowadzą bloga i kont w mediach społecznościowych. Z reguły jednak reklamodawcy wybierają do współpracy partnerów cieszących się dobrą opinią i zaufaniem. Branża afiliacyjna zazwyczaj bywa częścią większej strategii marketingu internetowego, której celem jest na przykład wypromowanie sklepu online przy wykorzystaniu jeszcze innych narzędzi, takich jak Google Merchant (więcej o tym systemie dowiesz się tu: https://adsright.pl/google-merchant/).
Dzięki marketingowi afiliacyjnemu korzyści czerpią obie strony – reklamodawca i partner. W tym procesie marka zyskuje nowe możliwości docierania do kolejnych i większych grup odbiorców, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami. Często wystarczy tylko, że darzą partnera zaufaniem. Z kolei wydawca (partner) zyskuje szansę na finansowe zyski i to przy wykorzystaniu własnych kanałów czy profili w mediach społecznościowych. Tak jak wspomniano powyżej, marketing afiliacyjny może uzupełniać większą strategię reklamową, której celem jest zwiększenie widoczności marki w sieci i generowanie wyższych przychodów.
Zdjęcie główne: Myriam Jessier, unsplash.com