Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Napisane przez

Odporność jest bardzo ważna, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Niestety stres oraz inne czynniki sprawiają, że czujesz zmęczenie i ospałość. Kiedy dopada Cię zły nastrój, możesz odczuć również osłabienie odporności. Co zrobić, by utrzymać odporność na odpowiednim poziomie? Oto kilka sprawdzonych rad!

Jedz więcej warzyw i owoców

Możliwe, że nie czujesz zaskoczenia, czytając tę poradę, ale jest ona jak najbardziej pomocna. Warzywa i owoce są pełne minerałów oraz witamin, które wzmacniają organizm. Poprawi się kondycja skóry, włosów oraz paznokci. Odczujesz znaczny przypływ energii. To jednak nie wszystko. Warzywa oraz owoce, zwłaszcza zielone, pełne są flawonoidów – są to związki, które zwalczają wolne rodniki. Pozwolą również na pozbycie się toksyn z organizmu. Nie bez przyczyny większość zdrowych koktajli i smoothie zawiera w sobie zieloną sałatę, ogórki gruntowe, czy jarmuż. Organizm dzięki zielonym warzywom może szybciej się pozbyć produktów przemiany materii, ale również utrzymać w dobrej kondycji jelita. Dzięki zawartemu w warzywach oraz owocach błonnikowi jelita mogą pracować prawidłowo, co przekłada się na działanie całego organizmu, w tym również systemu immunologicznego.

Trzeba również dodać, że w okresie jesienno-zimowym ciało potrzebuje większej ilości witaminy C. Pozwala ona na szybszą produkcję kolagenu. Ten z kolei jest nierozerwalną częścią naszej tarczy ochronnej – skóry. To ona w pierwszej kolejności broni nas przed drobnoustrojami, wirusami i bakteriami. Jeśli dbasz o prawidłową ilość witaminy C w diecie, Twoja skóra produkuje więcej kolagenu. Znacznie lepiej może Cię bronić przed czynnikami zewnętrznymi. Ta witamina nie wpływa jedynie na wzmocnienie skóry, ale również całego organizmu. Skutecznie broni przed stresem oksydacyjnym, który działa niekorzystnie na układ odpornościowy. Dzięki niej znacznie lepiej przyswajasz też żelazo zawarte w produktach spożywczych oraz suplementach diety. Ono również poprawia odporność na różne patogeny.

Fot. Sponchia/Pixabay

Prawidłowy sen i wypoczynek

Osoby, które nie dosypiają, mają również ogromne problemy z nawracającymi przeziębieniami, czy anginami. Podczas wypoczynku organizm regeneruje się i produkuje znacznie większą ilość limfocytów, które mają bronić przed wirusami oraz bakteriami. Jeśli niedostatecznie wypoczywasz i mało śpisz, istnieje ogromna szansa, że w najbliższym czasie zachorujesz. Dobry i długotrwały sen – minimum 6 godzin – na pewno znacznie poprawi działanie układu odpornościowego.

Jedz więcej czosnku

Czosnek stosowały na przeziębienie jeszcze nasze babcie i mamy. Nie bez przyczyny jest polecany w okresie jesienno-zimowym. Jest bardzo pomocny przy oczyszczaniu organizmu z nadmiaru toksyn oraz metali ciężkich. Pomaga również usunąć niebezpieczne dla nas chorobotwórcze drobnoustroje. Jest wyjątkowo bogaty w białka, witaminę C i PP oraz, co ciekawe, allicynę, która odpowiedzialna jest za jego bardzo charakterystyczny i ostry zapach. Dzięki niej ma on działanie bakteriobójcze. Czosnek skutecznie zwalczy infekcje wirusowe układu oddechowego. Lotne związki siarki oraz olejki eteryczne radzą sobie z nimi perfekcyjnie.

Zacznij uprawiać sport

Nieważne, czy rozpoczniesz od długich marszów, czy joggingu – każdy ruch wpływa pozytywnie na układ odpornościowy. Nie tylko dotlenisz organizm, ale również poczujesz się znacznie lepiej. Każdy ruch, nawet nieregularny, poprawia krążenie krwi. Dzięki temu do wszystkich organów dociera większa ilość ważnych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów. Sport poprawia wydolność organizmu, co przekłada się na lepszą obronę przed drobnoustrojami, w tym wirusami. Sportowcy oraz osoby często zażywające ruchu rzadziej chorują.

Hartuj organizm

Hartowanie organizmu nie jest w Polsce tak popularne jak np. w krajach skandynawskich. Rzadziej widuje się osoby morsujące, czy biegające po śniegu bez butów. Jeśli postarasz się zwiększyć swoją aktywność fizyczną, a także zaczniesz zażywać zimnych kąpieli, czy przekonasz się do saunowania, na pewno zauważysz znaczną poprawę samopoczucia. Możesz zacząć hartować ciało przez moczenie nóg w chłodnej wodzie. Później łatwiej będzie Ci się przekonać np. do morsowania, czy nacierania się śniegiem. Sauna również idealnie wpływa na odporność organizmu, a także lepszą ochronę przed wirusami. Dzięki niej poprawia się praca układu krążenia.

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Kategoria:
ZDROWIE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *