Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Mata do ćwiczeń – jak wybrać odpowiednią?

Napisane przez

Mata do ćwiczeń jest bardzo ważnym elementem wyposażenia każdej przydomowej siłowni. Amortyzuje plecy podczas rozciągania i sprawia, że znacznie lżej wykonuje się ćwiczenia. 

Rodzaje mat do ćwiczeń

Na rynku można znaleźć wiele rodzajów mat do ćwiczeń, które sprawią, że nasz trening będzie znacznie przyjemniejszy, a przede wszystkim bezpieczny dla pleców.

  • maty gimnastyczne – to grube materace, odpowiednie do wyskoków oraz ćwiczeń gimnastycznych, takich jak fikołki, czy skok przez skrzynię. Charakteryzują się bardzo dobrą amortyzacją – wykorzystuje się je podczas rehabilitacji lub ćwiczeń korekcyjnych,
  • treningowe maty – są bardzo uniwersalne, odpowiednie do treningów fitness, pilates, czy aerobiku, chronią przed otarciami i stłuczeniami; dzięki nim nie ślizgamy się na podłodze oraz mamy zapewnioną izolację od zimnej powierzchni. Wykonane są najczęściej z neoprenu,
  • maty do jogi – są wyjątkowo lekkie i cienkie, zapewniają nam stabilności podczas wykonywania asan, mają od 2,5 do 3,5 mm grubości,
  • maty tatami – tradycyjne maty japońskie, dawniej wykonywane były ze słomy; idealne do treningu ju jitsu oraz judo czy karate.\
Fot. StockSnap/Pixabay

Na co zwrócić uwagę kupując maty treningowe? 

Podczas zakupu warto sprawdzić różne parametry wybranej przez nas maty do ćwiczeń. Cieńsze maty do ćwiczeń z warstwą antypoślizgową są najbardziej uniwersalne. Będą idealne zarówno do fitnessu, jak i jogi. Są dostępne w dwóch rozmiarach 200 x 200 cm i 200 x 100 cm. Ich grubość waha się od 5 do 6 cm. 

Przy wyborze mat do ćwiczeń warto sprawdzić jej cechy:

  • grubość – cienkie maty do treningów powinny być wybierane raczej do lekkich treningów, takich jak stretching czy joga. Intensywne ćwiczenia wymagają większej amortyzacji, mata do jogi może mieć np. 2 cm grubości, ale jeśli zamierzamy uprawiać crossfit i przez długi czas wykonywać np. plank, czy brzuszki, to lepsza będzie mata o większej grubości, z dodatkowymi parametrami amortyzacyjnymi; grubsze maty sprawdzą się do ćwiczeń w parku,
  • długość maty – najbardziej uniwersalna mata powinna pomieścić nas w całości – warto więc wybrać matę do ćwiczeń, która będzie odpowiadała naszemu wzrostowi,
  • materiał – nie bez znaczenia jest również materiał, z którego wykonana jest mata; powinna się rolować, by móc zmieścić ją do torby treningowej. Słabej jakości maty łamią się, co doprowadza do ich szybkiego zniszczenia. Oczywiście musi być też bardzo łatwa do wyczyszczenia,
  • przyczepność do podłoża – ten parametr jest szczególnie ważny jeśli zamierzamy maty używać do treningów jogi. Przy dynamicznych ruchach mata nie powinna się przesuwać. Dobrym wyborem są maty z bieżnikiem o jodełkowym kształcie, który daje nam maksimum przyczepności,
  • cena – wiele osób zwraca na nią uwagę, jednak należy pamiętać, że mata do ćwiczeń nie kosztuje 20 czy 30 zł. Należy przygotować się na wydatek co najmniej 100 zł. 

Podczas wyboru maty do ćwiczeń, warto pamiętać również o dodatkach, które są do niej dołączone. Mogą one znacznie ułatwić transport. Ściągacze oraz paski pozwolą na łatwe umieszczenie maty w plecaku lub torbie treningowej.

Ponieważ mata do ćwiczeń będzie nam służyła przez dłuższy czas, należy wybrać taką, która będzie estetyczna. Unikajmy tanich mat, które mają nieprzyjemny zapach lub złej jakości nadruk. 

Mata do ćwiczeń powinna być lekka. Dzięki temu łatwiej będzie nam ją przenosić i nie będzie zajmowała dużo miejsca.

Przy sprawdzaniu wybranej maty dowiedzmy się, czy można prać ją w pralce lub odkażać. To ważne, ponieważ nagromadzony na niej pot sprawia, że powstają groźne dla skóry drobnoustroje, w tym grzyby i pleśń.

Fot. Li Sun/Pexels

Kategoria:
ZDROWIE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *