Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jak samemu zrobić chleb pszenny?

Napisane przez
Hossein Farahani/unsplash.com

Chleb pszenny wykonany samodzielnie jest przede wszystkim zdrowszy niż pieczywo dostępne w sklepach. 

Niewiele marketów stosuje się do zasad zdrowego odżywiania, dlatego oprócz mąki w takich wypiekach znajdziesz również spulchniacze i konserwanty. Koniecznie sprawdź, jak wykonać chleb pszenny na zakwasie i wypiekaj go w domu!

Chleb pszenny na drożdżach

Najbardziej popularny jest chleb pszenny na drożdżach, ponieważ nie wymaga od nas robienia zakwasu. Możesz wykonać go wieczorem, by cieszyć się świeżym pieczywem rano. Ten przepis na chleb pszenny sprawi, że przestaniesz odwiedzać piekarnie!

Do jego wykonania potrzebujesz:

– pół kilo dobrej jakości mąki chlebowej,

– szklankę wody,

– łyżkę oleju lub rozpuszczonego masła,

– szczyptę soli,

– łyżkę cukru,

– 25 gram świeżych drożdży lub saszetkę drożdży suchych.

Mąkę wraz z solą przesiej przez sitko do dużej miski o szerokim dnie. W osobnym naczyniu rozdrobnij drożdże z cukrem i dodaj do nich łyżkę ciepłej wody oraz szczyptę mąki. Zaczyn zostaw w ciepłym miejscu, aby drożdże zaczęły „pracować”. Kiedy pojawią się bąbelki, dodaj go do mąki. Wyrabiaj ciasto łyżką, wlewając stopniowo wodę, a później łyżkę oleju lub rozpuszczonego masła. 

Przykryj ciasto ściereczką z bawełny i pozostaw na godzinę do wyrośnięcia. Po upływie tego czasu wyrób ciasto jeszcze raz, zagniatając je do środka i włóż do formy, w której będzie się piekło. Pozostaw je do wyrośnięcia na pół godziny. Chleb piecz w piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez 20 minut, a po tym czasie zmniejsz temperaturę na 190 stopni i kontynuuj pieczenie przez 15 minut, aż skórka stanie się brązowa. Chleb ostudź na kratce.

Chleb pszenny – przepis

Chleb pszenny w najzdrowszej wersji posiada w sobie zakwas. Możesz kupić go w sklepie ekologicznym, ale najlepszy będzie ten samodzielnie „wyhodowany”.

Chleb pszenny na zakwasie świetnie smakuje nawet po kilku dniach od jego upieczenia.

Do zrobienia zakwasu do chleba pszennego będziesz potrzebować:

– 50 g mąki pszennej razowej,

– około 6 łyżek wody przegotowanej lub źródlanej,

– litrowy słój.

Słoik o litrowej pojemności umyj i wyparz. Musi być suchy i nie może mieć żadnych drobinek jedzenia. Dobrze jest kupić nowy słoik, który będzie w pełni szczelny. Dodaj 50 g mąki i wymieszaj ją z 6 łyżkami wody. Zakręć mocno słoik i odstaw go na 2 dni w ciepłe miejsce. W 3,4 i 5 dniu należy stopniowo dodawać 50 g mąki oraz 6 łyżek wody. 

Wcześniej jednak pamiętaj o zabraniu połowy zakwasu z poprzedniego dnia. „Pracujący” zakwas będzie miał bąbelki powietrza, zauważysz także rozwarstwiającą się wodę. To normalny proces i o ile zakwas nie spleśnieje, a woda nie stanie się czarna, to jest on zdatny do wypiekania z niego chleba.

Chleb pszenny na zakwasie przygotowujemy tak samo, jak ten na drożdżach, z tą różnicą, że drożdże zastępujemy 20 g zakwasu. Przesiej 600 g mąki pszennej chlebowej z solą i dodaj 20 g zakwasu. Wymieszaj całość łyżką, dolewając wody tak, by ciasto stało się bardziej miękkie. Wyrabiaj je ręką i w razie potrzeby dodaj nieco mąki. Po uzyskaniu gładkiej kulki przykryj je ściereczką i odstaw do wyrośnięcia na godzinę. Chleb piecz w temperaturze 220 stopni Celsjusza przez 20 minut, a później w 190 stopniach przez 15 minut. 

Zalety chleba pszennego

Chleb pszenny na zakwasie jest znacznie zdrowszy – ma więcej żelaza oraz cennego błonnika. Podczas dojrzewania zakwas chlebowy wytwarza kwas mlekowy, który wpływa pozytywnie na układ trawienia oraz poprawia perystaltykę jelit.

Zdj.główne: Hossein Farahani/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *