Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Jak samemu wymienić koło w rowerze?

Napisane przez

Jak wymienić koło w rowerze? Komfort jazdy na rowerze w dużej mierze zależy od tego, czy opony są odpowiednio napompowane. Co zrobić, gdy w terenie złapie się gumę? Jeśli serwis jest daleko, trzeba dętkę wymienić samodzielnie.

Kiedy wymienić dętkę w rowerze?

Odpowiedź wydaje się prosta – o nowej dętce warto pomyśleć wtedy, gdy stara powoli odmawia posłuszeństwa i nie trzyma powietrza. Najczęściej dzieje się to z nienacka. W trasie, za miastem – wszędzie tam, gdzie dostęp do profesjonalnego serwisu rowerowego jest znacznie utrudniony. Co zrobić, gdy złapie się przysłowiową gumę? Pchanie roweru przez kilka czy kilkanaście kilometrów nie brzmi raczej zachęcająco. Można też poczekać, aż obok będzie przejeżdżał doświadczony mechanik rowerowy, jednak szansa na spotkanie takiego speca jest tym mniejsza, im dalej znajdujemy się od centrum miasta.

Warto wiedzieć, że wymiana dętki w rowerze nie jest czynnością nazbyt skomplikowaną i poradzi sobie z tym każdy. Oczywiście pod warunkiem, że wcześniej przećwiczy taką wymianę w domowych warunkach.

 

Gdzie znaleźć poradnik o wymianie dętki?

W dobie powszechnego dostępu do sieci internetowej nikt nie może narzekać na utrudnione dotarcie do podstawowych informacji – i to z żadnej dziedziny. Sprzęt rowerowy nie jest w tym przypadku żadnym wyjątkiem. Na YouTube dostępne są krótkie filmiki zmontowane w formie poradników, w których w przystępny sposób wyjaśnione jest to, jak naprawić czy zmienić dętkę w rowerze, oraz jak wymienić całe koło. Wystarczy komputer, smartfon czy inne urządzenie przenośne i wymiana dętki staje się o wiele prostsza. Przy pomocy odpowiednich narzędzi cała operacja powinna zostać przeprowadzona szybko i sprawnie.


 

Przebita dętka – wymiana czy łatanie?

Przebita dętka rowerowa to nie koniec świata – odrobina praktyki wystarczy, by sprawnie ją wymienić w kilka minut. Wybierając się w dłuższą trasę, zwłaszcza na szlaki znajdujące się poza miastem, obowiązkowo trzeba mieć ze sobą pompkę do roweru, zapasową dętkę albo zestaw do łatania. Zestawy naprawcze są coraz popularniejsze i z roku na rok sięga po nie większa liczba rowerzystów. Są one o tyle praktyczne, że nie wymagają demontażu dętki.

Do załatania dziury potrzebny będzie:

•  klej do dętki,
•  łatki do dętek,
•  łyżka do zdemontowania opony,
•  papier do wygładzenia powierzchni dętki.

Załatanie dziury w dętce to alternatywa dla jej wymiany w sytuacji awaryjnej. Po powrocie do cywilizacji warto jednak zaopatrzyć się w nową dętkę – będzie ona trwalsza, niż ta załatana.

 

Opona w rowerze – kiedy pomyśleć o jej wymianie?

Dętka dętką, czasem trzeba jednak pomyśleć o wymianie opony w rowerze. Kiedy się na to zdecydować? Jednym z sygnałów świadczących o tym, że oponie należy się zasłużona emerytura, jest częste przebijanie się dętek. Już na pierwszy rzut oka łatwo stwierdzić pęknięcia w strukturze opony czy znaczne starcie jej powierzchni. Zarówno dla komfortu jazdy, jak i własnego bezpieczeństwa, warto jak najszybciej wymienić zużytą oponę na nową. Wykonując tę czynność samodzielnie, można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych.

 

Wymiana koła w rowerze – co trzeba wiedzieć?

Skoro zostało już pokrótce wyjaśnione co zrobić w przypadku uszkodzonej dętki czy opony, to pora przejść do wymiany koła w rowerze. Czynność ta nie jest wykonywana zbyt często, zwłaszcza przez amatorów sporadycznej jazdy na jednośladzie. Podobnie jak w przypadku wymiany opony, tak i zmieniając koło w rowerze na własną rękę, można sporo zaoszczędzić, a co ważniejsze – rower będzie natychmiast gotowy do jazdy. W takiej sytuacji szybkość to ogromna zaleta, ponieważ w szczycie sezonu na usługę w serwisie rowerowym trzeba czekać nierzadko nawet dwa tygodnie.

 

Jak wymienić koło w rowerze?

Jeżeli chodzi o przednie koło, to jest to przysłowiowa bułka z masłem. Wystarczy odkręcić przedni zacisk (niekiedy może być konieczne jego wcześniejsze odblokowanie poprzez pociągnięcie “do siebie”). Przedtem należy też zwolnić zacisk szczęk hamulca (w przypadku hamulców szczękowych). Z tylnym kołem jest nieco więcej zabawy, jednak odrobina praktyki wystarczy, by je zdemontować równie sprawnie, co koło przednie. Istotne jest to, aby odpowiednio ustawić łańcuch – powinien znajdować się na najniższym biegu. W dalszej kolejności trzeba zwolnić zacisk koła oraz delikatnie przesunąć przerzutkę w stronę kierownicy. Gdy rower będzie uniesiony, wówczas koło powinno samo wypaść.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *