Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jak sobie radzić ze stresem – skuteczne sposoby

Napisane przez

Stres jest istotnym czynnikiem przyspieszającym pojawienie się różnych chorób, ale w życiu codziennym i zawodowym trudno jest się go pozbyć. Duże znaczenie ma praktykowanie sposobów radzenia sobie ze stresem. Które techniki są szczególnie skuteczne i godne polecenia?

Skutki stresu. Jak szkodzi zdrowiu?

Trudności związane ze stresem nie polegają na tym, że jednostkowe zdarzenia są groźne dla zdrowia naszego organizmu. Stanowią raczej nieodłączny fragment naszego życia i jesteśmy na nie skazani.

Kłopot zaczyna się w sytuacji, gdy jesteśmy przewlekle narażeni na oddziaływanie stresujących czynników. Mogą one mieć bardzo różne podłoże. Pojawiają się w pracy lub domu, są związane z realnie trudnymi sytuacjami, lub takimi, które stanowią tylko subiektywny problem dla zmagającej się z nimi osoby.

Skutki długotrwałego stresu. Jakie są?

Wystawienie na częste oddziaływanie stresującego czynnika może skutkować bardzo zróżnicowanymi objawami. Niektóre z nich są bardzo ciężkie, inne z początku przechodzone bywają lekko, ale z czasem mają tendencję do narastania. Mowa między innymi o:

  • problemach z koncentracją,
  • bezsenności,
  • napadach lęku,
  • skurczach żołądka,
  • przyspieszeniu akcji serca,
  • wzroście napięcia mięśniowego,
  • uciekaniu w nałogi,
  • nerwicy,
  • depresji,
  • stawianiu siebie w opozycji do świata,
  • w skrajnych przypadkach nawet o myślach samobójczych.

Jak podjąć walkę ze stresem?

Podstawowym działaniem jest próba osiągnięcia innego nastawienia wobec rzeczy, które działają na nas stresująco. Często dobrze jest spojrzeć na sytuację tak, jakbyśmy stali obok, uświadamiając sobie, że problem być może nie jest tak trudny do rozwiązania lub nie zależy od nas. Skoro nie mamy więc wpływu np. na niemiłego szefa w pracy, to nie powinniśmy się zamartwiać tym, że trudno jest nam spełnić jego dziwaczne wymagania.

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Rola odpoczynku i zdrowego stylu życia

Bardzo często działanie stresu potęguje brak czasu na odpoczynek. Trudno jest poradzić sobie odpowiednio po stresującym dniu, jeśli nie umiemy lub nie mamy możliwości do tego, aby porzucić na pewien czas myśli o pracy i zająć się czymś, co lubimy.

Dodatkowo trzeba pamiętać o czasie, który musi zostać poświęcony na sen. Ze stresem nie pomoże nam poradzić sobie płytka drzemka z telefonem tuż przy łóżku. Trzeba umieć się wyciszyć – jeśli to możliwe, najlepiej zrezygnować z przenoszenia pracy do sypialni. 

Zdrowy tryb życia także pomaga wyeliminować skutki stresu z naszego życia. Dobrze sprawdza się tutaj powiedzenie, że “w zdrowym ciele, zdrowy duch’’. Warto więc wypełnić wolny czas sportem lub chociaż codziennym spacerem. Świeże powietrze i słońce będą bardzo pomocne, podobnie jak regularne posiłki oparte na zbilansowanej diecie.

Metody radzenia sobie ze stresem i techniki relaksacyjne. Którą z nich wybierzesz?

Niekiedy dobrym sposobem jest wybranie sobie jednej lub kilku technik relaksacyjnych, które dedykowane są właśnie walce ze stresem. Jest ich wiele, ale na każdego działają nieco inne bodźce i akurat w tym przypadku duża liczba możliwości jest bardzo cenna.

  1. Otaczanie się rodziną i przyjaciółmi – okazuje się, że oderwaniem od stresujących okoliczności może być towarzystwo bliskich osób. Ich wsparcie jest ważne szczególnie w przewlekłych problemach ze stresem.
  2. Słuchanie muzyki – muzykoterapia w domowym wykonaniu jest nieświadomie praktykowana przez bardzo wiele osób. Ulubione utwory muzyczne pomagają się rozluźnić.
  3. Modlitwa lub medytacja – łatwiej ze stresem radzą sobie osoby, które potrafią się pogrążyć w modlitwie lub w będącej jej świeckim odpowiednikiem medytacji.
  4. Masaż – pozwala rozluźnić mięśnie, ale ma też doskonały wpływ na ludzką psychikę.
  5. Treningi relaksacyjne – skupianie uwagi na poszczególnych grupach mięśni odrywa od stresujących myśli.
  6. Ściskanie piłeczki – ćwiczenie rehabilitacyjne, które pomaga zwalczyć stres.
  7. Ćwiczenia oddechowe – dobre rezultaty przynosi ćwiczenie wdechów i wydechów przez minimum pół minuty.

Fot. Yan Krukov/Pexels

Kategoria:
PSYCHOLOGIA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *