Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Czym są afirmacje i czy warto je stosować?

Napisane przez

Afirmacje to jedno z najskuteczniejszych, a przy tym najprostszych narzędzi rozwoju osobistego – trzeba tylko właściwie się z nimi obchodzić. Wyjaśniamy, czym są afirmacje i jak je stosować, by zmienić swoje życie na lepsze!

Afirmacje – czym są?

Afirmacje to pozytywne stwierdzenia, które poprzez konsekwentne powtarzanie oddziałują na podświadomość. Technika bierze swój początek w obserwacjach francuskiego psychologa Émile’a Coué, żyjącego na przełomie XIX i XX w. Uczony badał siłę wyobraźni i hipnozę, co doprowadziło go do opracowania autosugestii opartej na powtarzaniu nieskomplikowanych zdań.

Jednak prawdziwą popularność afirmacje zyskały za sprawą Louise L. Hay. W książce „Możesz uzdrowić swoje życie” autorka szczegółowo analizuje schorzenia psychosomatyczne, moc pozytywnego myślenia i miłości do siebie.

Afirmacje – jak działają?

Konsekwentnie powtarzane, afirmacje tworzą w mózgu nowe połączenia między neuronami przetwarzającymi informacje o otaczającym nas świecie. Zastanów się, jak dziecko zapamiętuje na przykład pojęcie „zielony”? Rodzice pokazują mu różne przedmioty w tym kolorze, aż w jego mózgu powstaje połączenie nerwowe, które jest tym mocniejsze, im więcej powtórzeń za nim stoi. Tak samo nabywane są wszelkie nawyki i przyzwyczajenia, przy czym zdolność do tworzenia nowych połączeń między neuronami zachowujesz przez całe życie.

Poprzez systematyczne powtarzanie możemy zakodować w naszym mózgu dowolną myśl, która zacznie oddziaływać na podświadomość, czyli zacznie wpływać na stan psychoemocjonalny i zachowanie.

Afirmacje – jak je formułować?

Nie jesteś przekonany, że można zmienić swoje życie na lepsze z pomocą pozytywnych stwierdzeń? Częściowo masz rację. Powtarzając je jak papuga, raczej niczego nie osiągniesz. Afirmacje nie są cudowną tabletką, lecz narzędziem, którym należy właściwie się posługiwać.

Po pierwsze, wszelka afirmacja musi być sformułowana w formie twierdzącej. To znaczy, że musisz unikać negacji, której Twoja podświadomość nie rozumie. Jeśli więc chcesz poprawić swoją kondycję materialną, nie używaj stwierdzenia „Nie jestem biedny”, lecz „Mam dość pieniędzy, aby zaspokoić wszystkie potrzeby”.

Po drugie, afirmacja musi być odzwierciedleniem pozytywnych uczuć. Staraj się wybierać tematy dotyczące najistotniejszych dla Ciebie kwestii. Afirmacje muszą Cię motywować. Po trzecie, pozytywne stwierdzenia powinny być formułowane w czasie teraźniejszym, a nie przyszłym. Mów „Jestem zawsze pozytywnie nastawiony do życia” zamiast „Będę pozytywnie patrzeć na świat”.

O czym jeszcze pamiętać? Afirmacje nie powinny zawierać frazy „Mogę”. Przy takim podejściu komunikujesz tylko światu, że zamierzasz coś zrobić, podczas gdy wszechświat doskonale wie, że jesteś do tego zdolny. Tak samo unikaj frazy „Chcę” lub „Dążę” – przestań tylko chcieć i zacznij działać!

Afirmacje – jak zacząć?

Przygotuj sobie czystą kartkę A4 i podziel ją na dwie części. Po lewej stronie napisz wszystko, co niepokoi Cię w danym momencie. Mogą to być lęki, fobie, brak pewności siebie, niska samoocena czy pesymizm. Pomyśl, w jakich sferach życia borykasz się z problemami i co chciałbyś naprawić. Ujmij to w krótkie zdania, na przykład: „Nie jestem pewny siebie”. 

Kiedy już skończysz, przekuj negatywne stwierdzenia we frazy o przeciwnym znaczeniu. Na przykład: „Jestem zawsze pewny siebie i swoich sił”. Gdy już dojdziesz do końca, podziel kartkę na dwie części, pozytywne stwierdzenia zachowaj, a negatywne wyrzuć lub – jeszcze lepiej – spal. To, co zachowałeś, to Twoje afirmacje. Powtarzaj je codziennie. Powodzenia!

Zdj. główne: Markus Winkler/unsplash.com

Kategoria:
DUCHOWOŚĆ · PSYCHOLOGIA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *