Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dlaczego warto korzystać z sauny?

Napisane przez
HUUM/unsplash.com

Czy saunowanie rzeczywiście wiąże się z korzyściami zdrowotnymi? Jakie zalety ma sauna? Czy jest odpowiednia dla każdego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Wiele słyszy się na temat zdrowotnych właściwości sauny. Istotnie, właściwe korzystanie z niej może pozytywnie wpłynąć zarówno na nasze zdrowie, jak i samopoczucie. Bardzo ważne jest jednak, aby korzystać z niej w odpowiedni sposób i nie przesadzać z seansami. Należy również wiedzieć, że sauna nie jest wskazana dla osób z pewnymi dolegliwościami zdrowotnymi.

Rodzaje sauny a korzyści zdrowotne

Czy każdy rodzaj sauny wiąże się z odmiennymi zaletami dla naszego zdrowia? Możemy spotkać się z informacjami, które sugerują taką zależność.

Sauna sucha

Podobno sauna sucha może pozytywnie wpłynąć na przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów oraz napięcie mięśni grzbietu. Jej działanie może niwelować towarzyszący tym stanom dyskomfort.

Sauna parowa

Z tego rodzaju sauny często korzystają sportowcy – daje ona duży zastrzyk energii oraz poprawia wydolność organizmu. Co więcej, zaleca się ją osobom, które zmagają się z łojotokiem skórnym. 

Sauna infrared

Ten typ sauny zaleca się przy bólach kręgosłupa, dyskopatii, zwyrodnieniu stawów czy przy stanach pourazowych narządów ruchu. Działanie sauny ogrzewanej promieniowaniem podczerwonym może zmniejszyć dolegliwości związane z powyższymi. 

Zalety korzystania z sauny

Niezależnie od tego, jaki rodzaj sauny wybierzemy, każda z nich wiąże się z pewnymi korzyściami. Możemy również wymienić wiele pozytywnych efektów saunowania niezależnie od typu sauny. Oto kluczowe zalety korzystania z każdego rodzaju sauny.

Oczyszczanie organizmu

Wiemy, że pocenie się jest skuteczną metodą detoksykacji organizmu. Warunki w saunie mają powodować właśnie taki efekt. W wyniku intensywnego pocenia, nasze ciało pozbywa się licznych toksyn i szkodliwych substancji zalegających w organizmie. Dlatego efekt detoksykacji jest jedną z głównych zalet korzystania z sauny.

Poprawa krążenia

Saunowanie pozytywnie wpływa na układ krążenia, poprawiając jego wydolność. Regularne korzystanie z sauny może odczuwalnie poprawić krążenie krwi w naszym organizmie.

Kuracja dla skóry

Korzystając z sauny, poprawiamy ukrwienie skóry, a tym samym przyspieszamy proces pozbywania się martwego naskórka i regeneracji skóry. Już po kilku seansach możemy zauważyć, że staje się ona bardziej miękka i lepiej nawilżona.

Spalanie kalorii

Saunowanie to dobry sposób na spalenie nadmiaru kalorii. Podczas przebywania w saunie nasz metabolizm przyspiesza o około 20%. Zatem regularne korzystanie z sauny może wspomagać walkę ze zbędnymi kilogramami. 

Wyższa odporność

W kontekście korzystania z sauny często mówi się o hartowaniu – podobno to m.in. sauna jest jednym z sekretów Finów na utrzymywanie dobrego zdrowia. Być może, jednak to, co wiemy na pewno, to że saunowanie pozytywnie działa na górne drogi oddechowe.

Jak korzystać z sauny?

Pamiętajmy, że z sauny należy korzystać z głową. To znaczy – nie powinniśmy przesadzać z seansami. 2 razy w tygodniu po około 20 minut to najczęściej spotykane zalecenia. 

Czy każdy może korzystać z sauny?

Nie! To bardzo ważne, aby wiedzieć, że przy niektórych dolegliwościach zdrowotnych nie powinno się korzystać z sauny. Są to: niektóre choroby serca i układu krążenia, choroby ogólnoustrojowe, żylaki, schorzenia skóry. W takich przypadkach konieczna jest konsultacja z lekarzem.

Również kobiety w ciąży oraz dzieci poniżej 10. roku życia powinny ostrożnie podchodzić do saunowania.

Zdj. główne: HUUM/unsplash.com

Tagi:
·

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *