KARIERA I FINANSE

Jak przygotować się do spotkania z notariuszem przy kupnie nieruchomości?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Jak przygotować się do spotkania z notariuszem przy kupnie nieruchomości?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Dopiero po podpisaniu umowy u notariusza sprzedaż nieruchomości jest prawnie wiążąca. Jak się przygotować do spotkania z notariuszem? Jakie pytania warto przygotować i czego można oczekiwać od dobrej kancelarii notarialnej?

Przygotowanie do spotkania notarialnego

Ustalenie terminu u notariusza jest ostatnim krokiem, który trzeba wykonać, aby kupić nieruchomość. W większości przypadków kupujący wybiera notariusza, choć nie jest to reguła. Wszystko zależy od umowy pomiędzy kupującym a sprzedającym. Dla osoby sprzedającej zaletą jest to, że w przypadku odwołania terminu notarialnego zleceniodawca ponosi koszty.

Ustalenie terminu notarialnego

Datę podpisania umowy u notariusza należy uzgodnić dopiero po uzgodnieniu ceny z kupującym, który powinien przedstawić potwierdzenie finansowania ze swojego banku. Przed umówieniem się na spotkanie z notariuszem warto przygotować jeden lub dwa terminy. W celu sporządzenia projektu umowy kupna-sprzedaży należy przedłożyć notariuszowi niezbędne dokumenty. Należą do nich na przykład wyciąg z księgi wieczystej i informacje z wykazu obciążeń budowlanych.

Ustalenie treści umowy przed spotkaniem u notariusza

Istotne elementy umowy sprzedaży powinny zostać wyjaśnione przed ostatecznym spotkaniem u notariusza. Co należy ustalić? Przede wszystkim cenę i co wchodzi w zakres sprzedaży. Notariusz może wprowadzić też zapis o umorzeniu lub przejęciu długu gruntowego, który obciąża nieruchomość. Jeśli nieruchomość sprzedawana jest z meblami, to taki zapis musi także znaleźć się w umowie. 

Jakie dokumenty i informacje potrzebuje notariusz przed sporządzeniem umowy?

Przed ostatecznym terminem notariusz musi wiedzieć, co podlega sprzedaży, a więc niezbędny jest wpis do księgi wieczystej. Kolejną kwestią jest cena zakupu, termin płatności i ewentualne szczególne warunki zapłaty. W zakres umowy wchodzi też data przekazania nieruchomości i kwestie związane z obciążeniami, jeśli takie są.  

Jak znaleźć dobrego notariusza?

Przed podjęciem decyzji o wyborze kancelarii notarialnej, warto zastanowić się, czy notariusz jest osobą posiadającą niezbędne uprawnienia i kwalifikacje do wykonywania tego zawodu. Ma to być osoba, która mówi zrozumiałym językiem, jest empatyczna i dysponuje czasem, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania. Warto sprawdzić rekomendacje innych kupujących i sprzedających, gdyż ich opinie mogą być przydatne. Wchodząc na stronę https://www.kancelaria-notarialna.net/, można dowiedzieć się, ile kosztują usługi świadczone przez notariusza oraz jakie jeszcze sprawy można załatwić w kancelarii notarialnej. 

Fot.: Luke van Zyl/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*